Donnerstag, 21. Oktober 2010

The film’s ploy is not unlike the one that occurs at the conclusion of the classic Cabinet of Dr. Caligari. Like Fight Club, Caligari undermines its own cultural critique by attributing its negative portrayal of culture to the twisted mind of a single, hallucinating madman.

Vor Caligari konnte man dem, was man mit eigenen Augen auf der Kinoleinwand sah, glauben, selbst die offensichtlichen Illusionen eines Georges Méliès, Émile Cohl oder Winsor McCay entsprachen einer wie auch immer gearteten inneren Logik der Filmwelt. Caligari öffnete dem Film die Möglichkeit, nicht nur äußere Welten darzustellen, sondern das Innenleben einer Figur so zu illustrieren, daß der Zuschauer erst allmählich erkennt, daß die „Logik des Erzählten"30 den Geisteszustand des Erzählers wiedergibt. Ein Dreivierteljahrhundert später sind derlei narrative Spiele noch brandaktuell, wie Filme wie Lost Highway (David Lynch, 1996) oder Fight Club (David Fincher, 1999) illustrieren.

1 Kommentar:

  1. Francis discovers that "Caligari" is actually the director of the local insane asylum, and, with the help of his colleagues, discovers that he is obsessed with the story of a monk called Caligari, who, in 1703, visited towns in northern Italy and used a somnambulist to murder people as a traveling act. After being confronted with the dead Cesare, Caligari reveals his mania and is imprisoned in his asylum.

    AntwortenLöschen